خطايى ، على اكبر

429

خطاى نامه ( شرح مشاهدات سيد على اكبر خطائى معاصر شاه اسماعيل صفوى در سرزمين چين )

مهمّات ساخته چنان كه گذشت روان داشتند ، و آن حضرت اردشير تواچى را همراه ايلچيان به جانب خطاى فرستاد . آمدن ايلچيان خطاى كرّت ثالث « * » [ در سنهء 822 ] سابقا در شهور سنهء عشرين مذكور شد كه داى منگ خان پادشاه خطا ايلچيان به درگاه همايون فرستاد و حضرت خاقان سعيد اردشير تواچى را همراه ايلچيان روان فرمود . درين ايّام اردشير باز آمده احوال آن ولايت و رسيدن ايلچيان به موقف عرض رسانيد و آخر رمضان ايلچيان پى باچين و خان باچين به هرات آمدند و پيشكش و بيلاك و مكتوب گذرانيدند و مكتوب پادشاه خطا به قاعدهء ايشان نقل كرده شد . طريق خطاييان آن است كه در مكتوب نام پادشاه در اوّل سطر نويسند و سطرها به مقدارى اندك از آن فروتر گيرند ، و هرجا در اثناء مكتوب به نام خداى تعالى رسند به آنجا كه رسيده باشد گذارند و باز نام الله تعالى از اوّل سطر گيرند ، و اگر چنانچه به ذكر پادشاه رسيد همين طريق مسلوك دارند ، و اين مكتوب كه درين تاريخ فرستادند به همان طريق لفظا باللفّظ نوشته شد .

--> ( * ) از صفحات 382 - 386 .